اخبار ایران

اخبار ایران
وبلاگی برای ارائه گزیده اخبار و طنزهای اجتماعی
افتتاح سفارت مجازی «امریکا» در «تهران »

 بر اساس این گزارش ، در راستای انجام این برنامه ابتدا «دیوید پترائوس» ، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در خلیج فارس ، پیشنهاد برقراری یک خط تلفن اضطراری بین ایران و آمریکا ، برای تماس رهبران دو کشور در شرایط اضطراری را داد . خط تلفنی که مشابه آن در زمان جنگ سرد بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق برقرار بود ، این خط ارتباطی در آن زمان به «تلفن سرخ» موسوم شده بود و مهم ترین رسالتش هم این بود که از وقوع جنگ هسته ای بین دو ابر قدرت یا اردوگاه شرق و غرب جلوگیری کند . این پیشنهاد آمریکایی ها که در سطح دیپلماسی متعارف دنبال می شد با واکنش منفی ایران روبرو شد و پس از بحث های اولیه درباره آن حداقل در عرصه رسانه ها به فراموشی سپرده شد . 

اما قدم دوم آمریکایی ها در این زمینه ایجاد یک سفارتخانه مجازی در ایران بود . آمریکایی ها این اقدام را در راستای دیپلماسی عمومی و به عنوان ابزاری که در واقع آن را نفوذ بر مردم کشور ها مختلف می نامند ، مطرح کردند . در دیپلماسی عمومی اصل بر این است که بدون تحمل هزینه زیاد و یا انجام یک جنگ ، ذهن و ارزش های مردم یک کشور در جهت مطلوبیت های مورد نظر خود سوق داده شود .

عموما در این گونه دیپلماسی نقاط قوت ، جذابیت و مطلوبیت های یک کشور برجسته سازی می شود و اگر هم مقدور باشد سعی بر برجسته سازی نقاط ضعف کشورهای دیگر هم می شود ، این نوع دیپلماسی اگر با ظرافت و هنرمندی انجام شود ، منافع زیادی را عاید کشورهایی خواهد کرد که به دنبال انجام چنین دیپلماسی هستند . 

با این وجود تردیدی نیست که افتتاح سایت سفارت خانه مجازی آمریکا در تهران اگر چه در قالب دیپلماسی عمومی هم مطرح شده باشد ، اما به صورت ضمنی حاکی از تلاش آمریکاییان برای باز کردن دریچه ای به سوی بخش های رسمی حکومت در ایران نیز هست . 

برخی از تحلیل گران بر این باورند که از زمان اخراج دیپلمات های انگلیسی از ایران آمریکایی ها تلاش هایی را برای بهبود با ایران آغاز کرده اند . رئیس حزب کارگر انگلیس هم در پارلمان این کشور گفته بود که نبود دیپلمات های انگلیسی در ایران به نفع آمریکا خواهد بود ، گو اینکه خود انگلیسی ها نیز بر این باورند که حضور آنان در ایران است که مانع بهبود روابط ایران و آمریکا شده است . 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: س - آفتاب ׀ تاریخ: پنج شنبه 17 آذر 1390برچسب:, ׀ موضوع: < > ׀

درباره وبلاگ

وبلاگی برای ارائه گزیده اخبار و طنزهای اجتماعی


پیوندهای همکار

صفحات مخصوص
طراح قالب : س - آفتاب